- Montessori - vzděláni pro lepší budoucnost:
když se reportéři zeptali zakladatelů Googlu - Larry Page, Sergeye Brina – čemu vděčí za úžasné schopnosti,
které vedly k založení a úspěšnému rozvoji nejpoužívanějšího internetového vyhledavače na světě, očekávali, že odpovědí bude chvála prestižní Stanford University, kde se Larry a Sergey setkali. O to větším překvapením jim byla odpověď,
že základy jejich vnitřní motivace a zájem o poznání a změnu k lepšímu jim dala Montessori školka, kde oba podnikatelé začali svůj proces vzdělávání.
- Montessori pedagogika je nejstarší dosud používaný systém vzdělávání. Duchovní matkou této metody byla italská lékařka Maria Montessori,
která svou metodu začala tvořit před více než 100 lety. Od té doby se Montessori vzděláním se může pochlubit řada významných a úspěšných osobností
mezi které patří například Jeff Bezos (zakladatel Amazon.com), Jacqueline Kennedy Onassis (bývalá první dáma USA), Gabriel Garcia Marquez
(nositel Nobelovy ceny za literaturu), princové William a Harry (synové princezny Diany), T. Berry Brazelton (světoznámý pediatr a autor knih o dítěti),
nebo dcera Billa a Hillary Clinton.
- Montessori pedagogika je založena na využití takzvaných senzitivních období v rozvoji dítěte, které umožní dítěti snadno a přirozeně si osvojit určité
schopnosti a znalosti, na které má v tomto období zvýšenou senzitivitu. Děti jakoby podvědomě věděly, na co se soustředit a projevují zájem o danou činnost
nebo znalost. Pokud je jim v tomto období dán prostor a vhodné podněty k rozvoji, děti se učí velmi rychle a s chutí. Zmeškáme-li možnost naučit děti určitou
schopnost během senzitivního období, mají stále šanci se ji naučit, ale bude je to stát mnohem více úsilí.
- Jedním z často uváděných příkladů senzitivního období je čas, kdy je dítě od přírody naprogramováno k učení jazyků. Toto období začíná narozením
(někteří vědci se domnívají, že možná i dříve) a končí kolem šestého roku. Dítě se může snadno naučit svou mateřštinu a další jazyky. Naučení se dalších řečí
v tomto raném věku je pro dítě nejen snadné, ale i velmi užitečné v dalším rozvoji. Moderní poznatky neurologie ukazují, že učení se další řeči vytvoří množství
spojení v mozku, které celkově posílí intelektuální kapacitu dítěte.
- Další senzitivní období, které je škoda propásnout, je období učení pořádku. To začíná také narozením a svého vrcholu dosahuje mezi 18 měsíci
a 2,5 roku věku, pak postupně ustupuje až do věku 5 let. V této době mají děti touhu po důslednosti a opakování. Děti milují rutinní aktivity,
které se pravidelně opakují a odchylky od denního režimu je vyrušují. Dokonce i urputné období vzdoru, které nastupuje kolem druhého roku,
je zdůvodňováno přehnanými reakcemi batolátka na odchylky od rutiny, které dospělí často ani nezaregistrují. V tomto období děti milují pořádek
a zejména to, když každá věc či hračka má své místo. Pokud zorganizujeme prostředí dítěte v tomto věku a necháme dítě, aby si hračky samo dávalo na svá místa,
nebudeme ho to muset učit v následujících mnoha letech. Montessori metoda dětem pomáhá rozvíjet své smysly a pokládá základy zdravé zvědavosti
a zájmu o další učení. Dítě si samo vybírá, co ho zajímá a učí se do hloubky, která ho zajímá. Není tedy výjimkou, že děti v Montessori školkách
se naučí věci z matematiky, geometrie, zeměpisu a biologie, které se běžně probírají až na prvním stupni. Překvapením může také být,
že senzitivní období na učení se psát a číst je kolem čtvrtého roku – pokud děti dostanou možnost a vhodné podněty, samy se s chutí učí to,
co se většina dětí s mnohem menší dávkou entuziasmu učí ve škole.
- Podstatou Montessori metody je pomoci dětem v rozvoji jejich schopností tím, že si vše, co se učí, vyzkouší a zažijí místo typického školního učení.
Dítě začíná cvičením praktického života, které mu pomůže osamostatnit se umožní mu tak další rozvoj. Při praktických činnostech jako je přelévání vody,
přesýpání fazolí, zapínání knoflíku a vázání tkaniček se děti mimo jiné učí také koncentraci, koordinaci a vytváří si vůli a sebevědomí.
Pak dítě zpravidla přistupuje k sensorickým cvičením, kde si kromě smyslů (hmatu, čichu, zraku, chuti a sluchu) vytváří díky důmyslně propracovaným pomůckám
paní Montessori i základy matematiky a geometrie. Montessori metoda dále nabízí dětem témata z takzvané kosmické výchovy, do které zejména v prvních letech
patří i zeměpis, biologie a kreativní činnosti.
- Cílem Montessori metody je naučit děti respektu k sobě, ostatním lidem a svému okolí. Děti se v Montessori prostředí učí rozvíjet svou individualitu
v kontextu světa, ve kterém žijeme. Jsou pak sebevědomé, schopné analyzovat skutečnosti a reagovat na ně (schopnosti, o kterých často mluví i Larry a Sergey)
a mají intelektuální kapacitu své myšlenky promítnout do svých činů. Sama autorka metody věřila, že vše se dá řešit cestou míru a že vzdělání je důležité pro mír.
Asi nejdůležitější dvě lekce, které Montessori pedagogika dětem dá, jsou, že život stojí za to žít a svět je možné změnit.
- Maria Montessori ke své metodě vyvinula rozsáhlý soubor výukových pomůcek, nad jejichž jednoduchostí a genialitou dodnes žasne mnoho pedagogů i rodičů.
Většina těchto pomůcek je vyrobena ze dřeva nebo jiných přírodních materiálů a svým účelem předčí mnohé edukační hračky dnešní doby.
Zdroj: Ing. Michaela Tilton, MBA. www.gokids.cz
(c) 2014 - 2024 BimboNido Havířov